Direktlänk till inlägg 21 november 2010

Kanske inte alltid så billigt!

Av Joakim Jarnryd - 21 november 2010 11:46

Bengt Göran Kronstam skriver i dagens DN (20101121) bl a att Livet för svenska vinvänner har aldrig varit så gott som nu, både vad gäller urval, pris och kvalitet. Jag ifrågasätter detta och då f a när det gäller resonemanget om pris. Jag skriver därför följande till Bengt Göran:


Hej Bengt Göran,
Läser din artikel i DN idag (20101121) och håller med dig att Systembolaget håller bra, till och med mycket bra priser när det gäller bassortimentet och då fa när det gäller viner i lägre prisklasser. Kvalitetsviner med lite högre priser däremot har under senare år generellt sett ökat. Du nämner själv Bordeauxvinerna, vilka jag sedan släppet för 2004 varit tveksam till att köpa i Sverige pga av den horibla prisutveckling. En prisutveckling, som enligt min mening beror på både producenter och importörer/leverantörer. Nu pratas det ju dessutom om att såväl 2009 som 2010 är och ska bli ännu dyrare än 2005. Personligen köper jag nu bl a Bordeauxviner från det brittiska företaget Berry Bros. & Rudd i de fall (vilket är de flesta) det blir billigare för mig än att köp dem i Sverige. Ta t ex Château Pontet-Canet 2007. Prislapp på Systembolaget 639 kronor. Hos Berry Bros. & Rudd 530 kronor (i förp om 12 flaskor). Frakt per flaska 60 kronor, dvs en flaska som beställs i England och som levereras hem till min dörr är knappt 50 kronor billigare än om jag själv ska gå och köpa flaskan och dessutom behöva stå i kö en timme för att vara säker på att få den.


Synare vi det s k tillfälliga sortimentet lite närmare kan vi se att för f a leverantörerna så är marginalerna ganska stora. I min blogg frågar jag mig om det är ok att den svenska leverantören ska ha en marginal på uppåt 75 procent på ett vin (Protos Crianza)? Det finns liknande exempel i december släppet. Kolla t ex vinerna från Ravenswood. Med dagens dollarpris går dessa viner att köpa på nätet för 230-250 kronor. Priset på Systembolaget är 399 kronor.


Jag håller därför inte riktigt med dig om att allt har blivit bättre. Priserna på sk "kvalitetsvinerna" utanför bassortimentet har blivit sämre. Därför vore det intressant om ni vinjournalister mer kunde spegla de olika alternativ som finns för att köpa bra viner till bra priser. Ett sätt att f a sätta press på de svenska importörerna och leverantörerna att hålla bättre priser.

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Joakim Jarnryd - 11 juli 2012 12:11

1976 hände något som revolutionerade vinvärlden. Den franska vineliten hyllade en amerikansk Cabernet och Chardonnay som bättre än de stora franska vinhusens motsvarigheter. Fransmännen var ganska säkra på att de viner de lyfte fram i blindtestet var...

Av Joakim Jarnryd - 18 februari 2012 13:48


När jag säger Tomas Ledin, Kiss och Motörhead visst tänker ni på vin då? Tänkte väl inte det. För att citera Monty Pyton. This wine is not for drinking! It’s for throwing up. Kanske inte  riktigt så illa, men…   I december lanserade ...

Av Joakim Jarnryd - 19 juni 2011 11:32

Inte för smakens skull i alla fall! Tänk efter… Hur dricker du rosé? Svaret är troligen kylskåpskall eller ännu kallare och därmed mer eller mindre smaklöst. En annan brist är att rosé redan från början har ett ganska begränsat antal smaker oc...

Av Joakim Jarnryd - 2 april 2011 14:56

Vi hade lagt Barcelona bakom oss med ca 10 mil och reste söder ut längs Costa Dorada. I Tarragona vek vi av från motorvägen in i landet och började närma oss en av Spaniens äldsta (romarna) men ändå mest nyskapande vinområden - Priorat. Vägarna blev ...

Av Joakim Jarnryd - 5 mars 2011 18:03

Det är faktiskt varken dyrt eller svårt att ordna en egen vinresa. Det kanske billigaste alternativet är att ta sig till Frankfurt för en tusenlapp (med Ryan Air ännu billigare), hyra bil (1100 för 4 dgr) och ta in på ”zimmer frei” längs ...

Ovido - Quiz & Flashcards