Alla inlägg under september 2010

Av Joakim Jarnryd - 12 september 2010 11:45

Höst kommer och snuvan med den. Och visst kom den! Den annonserade sin ankomst med feber för att sedan blomma fullt ut genom att blockera både andingsvägar och smaklökar. Kanske lika bra att äta fil och macka hela helgen? Låter inget roligt! Körde konceptet gott men enkelt och förstärkte smaksättningen något.


Fredagskvällen bjöd på ett "smörrebröd" med fläskfilé på salladsbädd toppad med smörstekt Karl Johan. Igår lördag blev det lammfilé med stuvad svart trumpetsvamp. Och det smakade, trots förkylningen, mycket bättre än fil och macka.


Vinet då? Valde lite enklare men goda och områdestypiska viner. En barbera di Alba (Papagono 2004) från Fontana Fredda till smörrebrödet och et vino nobile di Monetepulciano (Poliziano 2006) till lammet.


Ska man dricka vin när man är förkyld? På en av internets många sjuk- och hälsovårdssidor kan man läsa följande: -Det är en myt att alkohol dödar virus i kroppen och därför skulle vara en bra kur mot förkylning. Däremot kan vin (inte sprit) innehålla andra nyttiga ämnen som är effektiva mot förkylningssymtom. Tycker redan att jag känner mig lite bättre.

  

Av Joakim Jarnryd - 5 september 2010 11:15

Helgen har gått i svampens tecken. I fredags blev det örtkryddad lammfile med rostade rotgrönsaker, rörörda lingon och smörstekta trattisar. Till detta tog jag fram en Lytton Spring, 2006, från Ridge i Sonoma, Dry Creek River. En rubin röd Zinfandel blend som nu börjar mogna och visa på sin fulla potential. Dekanteras en till två timmar innan inmundigandet. Sen bjuder vinet på en härlig och svullstig doft och smak av svarta vinbär och körsbär uppbyggd av en smakplatta full av mineralton. Det går också att ana en ton av lakrits. Eftersmaken är lång och kryddig med fint avrundade taniner. Drick nu eller spara i upp till 5 år.

  

Lördagskvällen blev också lite svampig. Ett par enbärsspäckade älgfärsbiffar dränkta i stuvade kantareller med hemmagjort potatismos, rörörda lingon och lätt saltade sockerärtor. Till detta rotade jag fram ett vin från Ribeuro del Duero. En Arzuaga reserva 2001. Måste erkänna att jag blev lite chockad när jag provsmakade. Det kändes som jag hade svalt en ek. Taninerna bara slog emot mig trots att vinet var 9 år gammalt. Jag luftade vinet i nästan tre timmar och därefter började ljuvliga men ganska komplexa toner att träda fram. Här fanns en doft av nyklippt gräs, rostat bröd och torkad frukt. Intesiv smak av fruktkompott, toner av cederträ och eukalyptus. I eftersmaken fanns toner av kaffe och kokos. Lite osäker på hur detta vin kommer att utvecklas, men det borde inte vara några problem att spara det i ytterligare 5 år.

Ovido - Quiz & Flashcards