Alla inlägg under oktober 2010

Av Joakim Jarnryd - 24 oktober 2010 15:33

Känner sig vinjournalisterna hotade av vinbloggarna? Det är nästan så man börjar tro det när man läser på WOW News där 50 nyckelpersoner (undrar vilka det kan vara?) mer eller mindre unisont fördömer vinbloggarna och säger att man nästan aldrig läser vad de skriver. Jag undrar hur de gör när de söker information på internet för att undvika bloggarna? Kanske har de ett inbyggt filter i Google? Min tolkning av resultatet och skriverier i diverse ledare är att man kanske ändå känner en viss konkurrens.

  

Personligen läser jag såväl svenska som utländska vinmagasin. Jag söker information på internet och läser då även andras vinbloggar. Om jag tänker köpa ett vin vill jag naturligtvis kolla upp flera källor istället för att köpa något på enbart Kronstams rekommendation. Ett viktigt komplement till vinjournalisterna är då andra vinentusiaster som dokumenterat en provning eller har en åsikt om vinet. I många fall hittar man bättre och fräschare information i bloggar och på utländska internetsidor än hos svensk vinmedia.


Passar på och skickar med några frågeställningar som jag tycker de sk nyckelpersonerna istället skulle fundera på:

  • kan en tidning göra samma bedömning av ett vin som en annan?
  • varför skriver man ibland inte om viner som lanseras?
  • hur lierad är man med vissa leverantörer?

Om journalisterna inte läser bloggarnas inlägg så är det väl bara en ren tillfällighet att man då och då känner igen vissa skrivningar i tidningarna som har gått att läsa i någon av bloggarna för ett halvår sedan.

Av Joakim Jarnryd - 3 oktober 2010 18:00

Fiskade med mig en mycket trevlig cava från flygplatsen i Barcelona igår, Juvé y Camps. Gran Reserva 2006. La in den i kylen vid hemkomst för att en timme senare kunna njuta av ett kittlande lätt brödigt bubbel med toner av citrus, mineral och mandel.


I somras utsågs Juvé y Camps Gran Reserva 2005 till Spaniens bästa cava av den samlade spanska expertisen vid den 19 upplagan av Nariz d'oro i Madrid. Enligt min mening ett trevligt och bra alternativ till Champagne när det gäller både kvalitet och pris. Utmärkt att fira med! Det tyckte i alla fall de spanska fotbollsspelarna som vann VM. Det var väl därför som jag fick nöja mig med flaska 19 499.

  

Ovido - Quiz & Flashcards