Alla inlägg den 27 juli 2009

Av Joakim Jarnryd - 27 juli 2009 16:15

Vad snopen jag blev när jag såg att man i samband med systembolagets augustilansering ska ta drygt tre hundra kronor för Torres Mas la Plana 2004. Själv köpte jag detta vin på en finlandsfärja för knappt ett år sedan. Priset var då och där 180 kronor. I och med att Euron stigit med ca 10 procent sedan dess så kan det ju knappast enbart bero på kronans försämrade värde.

Jag köpte nyligen även 2005 års årgång för 250 kronor flaskan. Detta skedde också på en finlandsfärja. En årgång som verkar vara något bättre än 2004 om man ska tro experters utlåtande på internet. Man kan ju undra varför inte 2004 har lanserats tidigare och när 2005 kommer att lanseras i Sverige - nästa år kanske?

Ska också tillägga att när jag för fem år sedan besökte Torres i Penedes fick man betala 40 Euro för en flaska. Ska då tilläggas att shopen låg ca 20 meter från fälten där druvorna till Mas la Plana växer (bilden nedan visar en klase från 2004 års skörd). Torres gör ett mycket gott vin i Mas la Plana, dock tycker jag att man borde se över prissättningen.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards